Eurocommissaris Neelie Kroes (Concurrentie) en haar collega Viviane Reding
(Telecommunicatie) hebben dat donderdag in Brussel bekendgemaakt.
Opta
De kostenverlagingen worden als een aanbeveling aan nationale toezichthouders
in de EU, waaronder de Opta in Nederland, gepresenteerd. Die zijn verplicht
er serieus rekening mee te houden.
Volgens Kroes en Reding moeten de onderlinge afrekeningen van providers, die
aan de consument worden doorberekend, gebaseerd zijn op de werkelijke
kosten. Dit moet consumenten en bedrijven in de EU tegen het einde van 2012
een besparing van 2 miljard euro opleveren.
Werkelijke afwikkelkosten
Momenteel worden bij mobiele gesprekken kosten in rekening gebracht die veel
hoger zijn dan de werkelijke afwikkelkosten voor het gebruik van een ander
netwerk. Gemiddeld gaat het in de EU om 8,55 eurocent per minuut. In
Nederland is het gemiddelde 9,43 eurocent. Bij gesprekken via vaste lijnen
wordt voor de afwikkelkosten gemiddeld 0,57 cent per minuut in rekening
gebracht. In Nederland is dat 0,71 eurocent.
Tegen eind 2012 zouden de afwikkelkosten voor het gebruik van andermans
netwerk van de Europese Commissie ongeveer tussen 1,5 en 3 eurocent moeten
bedragen.
De hoge tarieven voor het gebruik van andere netwerken maken het voor kleine
telefoniebedrijven lastig om te concurreren met de grote aanbieders.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl